Ułatwienia dostępu

Lato z Radiem i Telewizją Polską.

Discovery Space Station – podsumowanie letniej trasy z „Latem z Radiem i Telewizją Polską”

Projekt Discovery Space Station (DSS) to interaktywna, edukacyjna wystawa mobilna, współfinansowana ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej w ramach programu „Odkrywcy”, której celem jest popularyzacja wiedzy o kosmosie, inżynierii kosmicznej i astronautyce. Wystawa ma charakter objazdowy i jest prezentowana na terenie całego kraju.

Główną atrakcją DSS jest model inspirowany Międzynarodową Stacją Kosmiczną ISS w skali 1:3 (wybranych modułów ISS jak Node 1, Columbus, Kibo, Node 3 czy Cupola), w którym odwiedzający mogą poczuć się choć trochę jak w oryginalnych wnętrzach orbitalnego laboratorium. Wystawa obejmuje również warsztaty i prezentacje, skupiające się na takich zagadnieniach jak przystosowanie człowieka do życia w kosmosie, wpływ misji kosmicznych na codzienne życie na Ziemi czy wpływ stanu nieważkości na rośliny i zwierzęta. 

Projekt DSS stanowi kontynuację i rozwinięcie dotychczasowych przedsięwzięć edukacyjnych Stowarzyszenia POLARIS-OPP, takich jak wystawa „Misja po Układzie Słonecznym” (vide: https://astroevents.pl/ ), którą odwiedziło ponad 150 tys. osób. Wystawa DSS powstała w kooperacji z pracownikami z kilku instytucji z branży kosmicznej i naukowej, co podkreśla jej unikatową wartość popularyzatorską:

  • Light Pollution Think Tank
  • Instytut Fizyki Jądrowej im. Henryka Niewodniczańskiego Polskiej Akademii Nauk
  • Wydział Biotechnologii i Ogrodnictwa Uniwersytetu Rolniczego im. Hugona Kołłątaja
  • Wydział Technologii Kosmicznych Akademii Górniczo-Hutniczej
  • Planetarium – Śląski Park Nauki
  • Fundacja Speakleash

Projekt jest szczególnie aktualny w kontekście polskiej misji kosmicznej Ignis. Ma na celu zaangażowanie młodych osób w tematykę kosmiczną, rozbudzenie ich ciekawości oraz zainspirowanie do dalszego odkrywania nauki. Wystawa DSS jest całkowicie bezpłatna dla szkół i ich uczniów.

Latem 2025 roku projekt Discovery Space Station (DSS) wyruszył w wyjątkowe tournée po Polsce, dołączając do letniej trasy koncertowej „Lato z Radiem i Telewizją Polską”. Trasa ta połączyła tradycję kultowej audycji radiowej z aktywnym udziałem Telewizji Polskiej, tworząc podróż pełną atrakcji, nauki, muzyki oraz spotkań z ludźmi inspirującymi do odkrywania świata.

W przygotowanych plenerowo stanowiskach odwiedzający mogli poczuć się jak prawdziwi astronauci i zanurzyć się w fascynującym świecie kosmosu. DSS stanowiło integralną część wydarzenia, a uczestnicy mieli okazję brać udział w wielu innych, równie atrakcyjnych aktywnościach.

Naukowy wymiar DSS został wzmocniony dodatkowo bezpośrednią obecnością ekspertów i ekspertek wewnątrz stacji, gdzie w wybranych modułach specjaliści
z uczelni i ośrodków naukowych przekazywali odwiedzającym ciekawostki oraz praktyczne informacje dotyczące kosmosu, technologii i badań na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Dzięki temu zwiedzanie było nie tylko wciągającą zabawą, ale i prawdziwą lekcją z zakresu nauk ścisłych, dostępną w samym sercu modelu DSS.

Trasa objęła dziewięć miast: 5.07 Zakopane, 12.07 Elbląg, 19.07 Chorzów, 26.07 Giżycko, 2.08 Poddębice, 9.08 Lublin, 16.08 Mrozy, 23.08 Tarnów i 30.08 Grudziądz.

Każdy wyjazd był wyjątkowy – uczestnicy mogli zwiedzać stację DSS, brać udział w warsztatach edukacyjnych, spotkać ulubionych prezenterów radiowych i telewizyjnych, a także posłuchać koncertów na świeżym powietrzu. Była to nie tylko edukacja, ale przede wszystkim rozrywka dla całych rodzin.

Największą popularnością cieszyło się miasto Lublin, gdzie przez ponad 6 godzin stację odwiedziło blisko 400 osób, bijąc rekord frekwencji podczas całego tournee. Blisko 70% zwiedzających stanowiły rodziny z dziećmi, co pokazuje, że projekt trafia do osób w każdym wieku i łączy naukę z zabawą w formie przyjaznej dla wszystkich pokoleń. Szczególnie najmłodsi uczestnicy mieli okazję rozwijać swoją ciekawość, poznawać fascynujący świat nauki i technologii, a także kształtować pasję do odkrywania kosmosu. Grupa seniorów stanowiła około 20% zwiedzających, dowodząc, że pasję do nauki można rozwijać w każdym wieku!

Podczas każdej wystawy prowadzona była bieżąca ewaluacja. Wyniki ankiet potwierdziły duże zainteresowanie projektem, a uczestnicy ocenili go bardzo wysoko, co udało się odnotować po średnich ocenach, takich jak (0 najniższa ocena – 10 najwyższa):

rozwój kompetencji miękkich (9,3 pkt.),

chęć rozwoju postaw badawczych (8,8 pkt.),

wzrost świadomości na temat polskich osiągnięć (9,2 pkt.)

oraz wzrost zainteresowania naukami ścisłymi i technologiami kosmicznymi (9,4 pkt.).

Wyniki te zebrano na podstawie bezpośredniej ankietyzacji graficznej z udziałem 1882 osób, co dowodzi, że interaktywne zwiedzanie DSS skutecznie wspiera rozwój kompetencji, postaw badawczych i rozwija ciekawość naukową bez względu na wiek.

Discovery Space Station podczas „Lata z Radiem i Telewizją Polską” okazało się sukcesem zarówno edukacyjnym, jak i rozrywkowym. Trasa pokazała, że nauka może być fascynująca i dostępna dla każdego, a jednocześnie pozwala cieszyć się muzyką i spotkaniami letnią porą. Na tym etapie projekt udowodnił, że kosmos, kultura i rozrywka mogą iść w parze, inspirując całe rodziny do odkrywania świata i rozwijania pasji naukowej.

Wakacyjna trasa Stowarzyszenia POLARIS-OPP z Discovery Space Station to nie jedyna tego typu realizacja w tym roku. Już od września organizacja wraz z partnerami instytucjonalnymi, popularyzatorami i naukowcami rusza w drugie, tym razem jesienne tournee, w ramach którego ma odwiedzić wszystkie, 16 województw w Polsce! Tym razem stacja kosmiczna „wyląduje” w szkołach podstawowych i średnich, oddalonych od dużych ośrodków miejskich, dając tym samym szansę na rozwój wiedzy, pasji i wyobraźni wśród tych dzieci i młodzieży, które mają trudności w dostępie do centrów nauk, miejsc rozwijania aktywności pozaszkolnych związanych z naukami ścisłymi, czy planetariów i parków edukacyjnych. Zainteresowane szkoły mogą zgłaszać się za pośrednictwem formularza dostępnego na stronie www.polaris.org.pl

 

Opracowanie:

Julia Nawalkowska, Zofia Tomaszek

Projekt współfinansowany ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej